- Почетна
- Медија центар
- Све вести
15.
јул
2015
вести
СДС износи доказ системске корупције у јавним набавкама
Захтевамо хитно поништавање противзаконито расписаног тендера за набавку деривата и утврђивање одговорних
Министарство рударства и енергетике је 8. јула расписало трогодишњи тендер за набавку деривата у вредности од око 170 милиона евра. Тендер је расписан по хитном поступку, без објављивања и са директним преговарањем, а није било никаквог законског основа за хитан поступак. Начин објављивања тендера и услови, као и закони који су том приликом прекршени указују на системску корупцију и намеру наручиоца да противзаконитим радњама додели посао од преко 150 милиона евра на штету државе и грађана Србије.
Министарство се позива на мишљење Управе за јавне набавке. Међутим, Закон о јавним набавкама изричито налаже да се јавна набавка може спровести по хитном поступку без објављивања „ако због изузетне хитности проузроковане ванредним околностима или непредвиђеним догађајима, чије наступање ни у ком случају не зависи од воље наручиоца, наручилац није могао да поступи у роковима одређеним за отворени или рестриктивни поступак." Као разлог за хитност у мишљењу се наводи кашњење у формирању Управе за енергетске резерве као и касно доношење подзаконских аката и планова набавки од стране Владе и Министарства. Како су све радње у надлежности Владе и Министарства и како је једини разлог кашњења њихова неажурност и неспособност, то свакако по Закону не може бити разлог за хитност. Осим тога, Законом о робним резервама предвиђено је формирање обавезних резерви деривата нафте до 31. децембра 2022. године. Очигледно је да је једина „основа за хитност" и за затворени поступак уз директно преговарање намера да се овај посао уради далеко од очију јавности и посао додели мимо закона.
Поред тога, овим тендером су дискриминисани сви потенцијални локални па чак и највећи део међународних испоручиоца. Наиме, један од услова тендера је да предузеће поседује робу у рафинерији у Савезној Републици Немачкој и да за трговину опцијама има сертификат од немачког федералног органа која се тиме бави. Овако дефинисани критеријуми представљају грубо кршење одредаба о конкуренцији.
При томе, не купују се деривати већ "опције за куповину деривата". То значи да ми купујемо могућност да од неког ако затреба (у случају рата, земљотреса и сл) добијемо деривате, а у међувремену му плаћамо само складиштење. Додатно, позив је послат на адресу само 7 компанија, од којих су 5 огранци великих светских компанија у Немачкој (БП, Тотал, Ексон Мобил, ОМВ и Шел) које се вероватно неће ни појавити на тендеру због кратког рока, а две су мање познате компаније, једна регистрована на Кипру и немогуће јој је ући у траг, а друга у Швајцарској (која је огранак исте фирме из Новог Сада). Интересантно је да је фирма у Швајцарској регистрована у Женеви у мају 2014, дакле не послује још ни једну целу фискалну годину, а истој фирми се нуди посао од 150 милиона евра који је од стратешког значаја за државу.
Постављамо следећа питања:
1. Зашто је коришћен преговарачки поступак без објављивања тендера када за то нема законских услова?
2. Зашто су дискриминисане све домаће компаније?
3. Зашто се у тренутку када је цена нафте на светском тржишту на деценијском минимуму не набављају деривати нафте и исти не складиште у државним складиштима која постоје, већ се купују некакве опције и плаћа складиштење у иностранству?
4. Зашто је позив поред осталих послат и фантомским фирмама са Кипра и фирмама које су регистроване пре годину дана очигледно за овакве сумњиве послове, а није послат великим регионалним компанијама?
5. Да ли је намера да се посао од стратешког значаја са Србију вредан преко 150 милина евра да „ташна машна" фирмама и ко има користи од тога?
Захтевамо:
1. Да се хитно поништи поступак овакве јавне набавке и да се распише нови тендер по отвореном поступку стриктно поштујући Закон о јавним набавкама
2. Да се одговорни у Министарству рударства и енергетике казне за наведене пропусте и расписивање штетне јавне набавке
3. Да се одговорни у Управи за јавне набавке казне за пропусте учињене давањем одобрења за хитну јавну набавку иако знају да постоји пресуда Суда и мишљење Министарства финансија да ова врста поступка не може да се примени у датом случају